CARIAN TOPIK :

 

Friday, November 6, 2009

Pisang Lebih Berkhasiat Berbanding Epal?

Selalu kita bandingkan buah-buahan tempatan dengan luar negara. Kalau di tanya buah apa yang lebih digemari, mesti lebih ramai menyebut epal berbanding betik, tembikai atau pisang. Betul kan? Kenapa? Kalau dibandingkan rasa, saya rasa semua buah ada rasa tersendiri.

Tahukah kita buah-buahan tempatan lagi banyak khasiat berbanding buah luar negara? Contohnya buah manggis, pisang dan beberapa jenis lagi.

SECARA RINGKASNYA:

Selepas bijirin, pisang antara makanan yang kerap dijadikan makanan pertama bayi. Mudah dihadam, sangat berkhasiat dan rasanya lazat. Pisang adalah satu-satunya buah yang mengandungi kesemua vitamin penting A, B1, B2, B6 dan C. Pisang juga tinggi kandungan fiber, potassium dan magnesium.

Pisang juga mengandungi 2-3 kali ganda karbohidrat daripada buah-buahan lain, jadi ia tidak sesuai untuk mereka yang mengambil diet kurang karbohidrat, tetapi ia amat sesuai untuk kanak-kanak dan orang dewasa yang aktif. Sesetengah orang menggelar pisang sebagai “anti-stress” kerana kandungan vitamin B6nya yang tinggi. Potassium pula membantu fungsi otak dan saraf.

Setelah membaca ini, kamu akan melihat kelebihan dari buah PISANG

Buah Pisang mengandung tiga jenis gula semulajadi – Sukrosa, Fruktosa dan Glukosa yang dikombinasikan dgn FIBER, Pisang memberikan tambahan sokongan tenaga yg cukup banyak. Kajian telah membuktikan bahawa dengan hanya dua buah pisang memberikan tenaga yang cukup untuk kuat selama 90 minit. Tidak hairan mengapa pisang merupakan buah nombor satu yang banyak diambil oleh atlet dunia. Namun bukan hanya tenaga yang dihasilkan, buah pisang juga dapat menjaga tubuh supaya selalu cergas dan membantu untuk mencegah beberapa penyakit, diperlukan untuk menambah diet harian kita.

DEPRESI: Berdasar tinjauan terbaru oleh “MIND” terhadap orang yang mengsemulajadi Depresi, banyak yang membantu setelah mengamalkan buah pisang. Oleh karena pisang mengandung Tryptphan, sejenis protein yg diatur tubuh menjadi Serotonin, diketahui dapat membawa kesan relax, menambah suasana hati pada umumnya menjadi lebih baik.

PMS (Sindrom yg terjadi pada banyak wanita mulai 2 s/d 14 hari sebelum menstruasi): Lupakan ubat-ubatan – makanlah buah pisang. Vitamin B6 yg terkandung mengawal tingkat glukosa darah, yang dapat mempengaruhi kondisi tubuh lebih baik.

Anemia (Kekurangan darah): Tinggi zat besi, buah pisang dapat merangsang penghasilan hemoglobin (sel darah merah) dan membantu kes penyakit ANEMIA.

TEKANAN DARAH: Buah unik tropika ini mengandung zat potassium yang cukup tinggi dan rendah garam, membuat tekanan darah menjadi lebih baik. Dan banyak lagi, sebuah perusahaan Makanan dan Obat-obatan di Amerika Serikat mendakwa buah pisang dapat mengurangi risiko dari tekanan darah tinggi dan penyakit STROKE.

Vitamin/tenaga untuk OTAK: 200 orang pelajar sekolah di Twickenham (Middlesex) terbantu dalam ujian mereka tahun ini setelah setiap sarapan, istirehat dan makan tengah hari selalu mengamalkan buah pisang sebagai pemacu kekuatan berfikir mereka. Penelitian juga memperlihatkan bahwa buah yang disertai zat potassium dapat membantu otot mata menjadi lebih awas.

SEMBELIT: Tinggi kadar fiber, dapat membantu program diet untuk mengempiskan bahagian perut, membantu mengatasi masalah tanpa kesan sampingan.

RASA SAKIT: Salah satu cara mudah/cepat mengubati rasa sakit adalah dengan membuat campuran buah pisang dengan 'milkshake', ditambahkan dengan madu. Buah pisang meredakan perut dan dengan bantuan madu dapat meredakan kadar gula, sedangkan susu selain menyegarkan juga membantu proses re-hidrasi sistem tubuh.

SAKIT JANTUNG: Buah Pisang memiliki zat asam semut (penetral asam) yang semulajadi terhadap tubuh, dan jika anda menderita kerana ada bahagian yang sakit pada jantung, cuba makan pisang untuk meringankan rasa sakit tersebut.

Rasa nyeri dipagi hari: Makan buah pisang setelah sarapan membantu kadar gula anda untuk mengurangi rasa sakit dan sengal-sengal sewaktu bangun pagi.

GIGITAN NYAMUK: Sebelum menggunakan cream anti gigitan serangga, cuba olesi bahagian yang terkena gigitan dengan bahagian dalam kulit pisang. Banyak orang berjaya mengurangi pembengkakan dan iritasi pada bahagian kulit yg telah digigit oleh serangga.

URAT SARAF: Buah pisang tinggi kadar vitamin B yang membantu menenangkan sistem URAT SARAF.

KELEBIHAN BERAT BADAN DAN BEBAN PEKERJAAN : Kajian pada Institut Psikologi di Austria menemukan bahawa tekanan pada pekerjaan mendorong kita untuk makan (lebih senang memakan) snack, coklat, keropok dan lain-lain. Memperhatikan dari 5000 pesakit, ditemukan bahwasanya kebanyakan dari kes obesiti(kegemukan) disebabkan oleh tekanan pekerjaan. Hasil laporan menyimpulkan bahawa untuk menghindari kecanduan makanan tersebut, kita perlu mengendalikan kadar gula darah kita dengan makanan ringan yang tinggi karbohidrat setiap 2 (dua) jam untuk menjaga kadar gula supaya stabil.

BAHAGIAN PENCERNAAN: Pisang digunakan sebagai makanan diet mencegah gangguan pencernaan kerana lembut/halusnya susunan/tekstur dari buah pisang tersebur. Hanya buah mentah inilah yg dapat langsung dapat dimakan tanpa harus susah-susah mengolahnya. Dan juga meneutralkan zat asam berlebihan dan mengurangkan iritasi dengan melapisi bahagian dalam perut kita.

PENGENDALIAN SUHU: Banyak pendapat yang menyatakan bahawa buah pisang ini sebagai penyejuk/penyegar yang dapat mengurangi baik secara fizikal mahupun emosi calon Ibu. Di negara Thailand contohnya, wanita hamil memakan pisang untuk memastikan bahawa bayi yang akan lahir dengan kondisi SAD yang terkendali ( SAD = gangguan/kecemasan sang calon ibu): Buah pisang membantu penderita SAD karena mengandung Zat semulajadi Tryptophan = asam amino yg mengandung protein utk pertumbuhan dan metabolisme yg normal sbg penghasil niasin (niasin : vitamin A, B utk fungsi normal system syaraf pembuangan.

MEROKOK: Buah pisang dapat membantu orang yang cuba berhenti merokok, kerana kandungan vitamin B6 dan B12 dan juga kandungan potasium dan magnesium membantu tubuh mencegah kesan dari gangguan akibat zat NIKOTIN.

STRES: Potasium merupakan mineral penting yang dapat menormalkan detak jantung, mengirim oksigen ke otak dan mengendalikan kadar cairan tubuh. Saat kita sedang mengsemulajadi STRES (gangguan pikiran yg dapt mengakibatkan gangguan badan), tingkat metabolisme meningkat, dan kerananya terjadi pengurangan kadar potasium. Ini dapat dikendalikan dengan makanan ringan dari pisang yang kaya dengan kadar potasiumnya.

STROKE (jenis penyakit yg diakibatkan kehilangan fungsi dari anggota atau bahagian lain tubuh saat aliran oksigen dlm darah menuju otak terganggu): Menurut penelitian “Jurnal Medis di New England “, memakan buah pisang adalah bahagian dari program DIET yang dapat mengurangi risiko kematian akibat STROKE sebanyak 40%.

Oleh kerana itu memakan buah pisang merupakan perubatan semulajadi untuk pelbagai penyakit. Jika dibandingkan dengan buah EPAL, pisang memiliki 4 kali bahagian protein, 2 kali bahagian zat karbohidrat, 3 kali bahagian fospor, 5 kali bahagian vitamin A dan zat besi, 2 kali bahagian mineral dan vitamin lain. Juga kaya dengan peratus potasium dan merupakan buah terbaik yg mudah didapati.

Mungkin dapat dikatakan "BUAH PISANG MEMBUAT KITA JAUH DARI DOKTOR" kerana kita selalu sihat.

Khasiat EPAL.

Tahukah anda, Malaysia kini mempunyai ladang epal hijau? Mungkin ada yang menjawab – tentulah ada di Cameron Highlands! Tapi, adakah anda tahu bahawa epal hijau juga turut ditanam di Sarawak? Ya, pada masa kini, epal hijau juga turut ditanam di Ladang Kampung Buduk Nur, Ba Kelalan di Sarawak. Ladang yang luasnya 10 hektar ini diusahakan oleh suku kaum Lun Bawang atau dikenali sebagai Orang Gunung.

Epal hijau kaya dengan zat besi, magnesium, potasium, kalsium, soldium, vitamin C, vitamin A, vitamin B dan serat.

Berikut adalah beberapa kelebihan dan khasiat epal hijau yang perlu kita ketahui:

1. Membantu mencegah pembinaan kolestrol dalam dinding salur darah.

2. Mengurangkan risiko penyakit jantung.

3. Membantu kesihatan membran paru-paru.

4. Membantu kesihatan tulang dengan menambah bahan kimia (boron) pada mineral tulang.

5. Membantu kesihatan sistem kardiovaskular dengan mengekalkan tahap kolestrol darah.

6. Membantu mengekalkan berat badan.

7. Mengurangkan tekanan penyakit asma.

8. Mengurangkan risiko barah.

9. Adalah digalakkan untuk memakan epal bersama dengan kulitnya kerana sebahagian kandungan vitamin C terletak di bawah kulitnya.

10. Untuk mereka yang mempunyai masalah sembelit atau sistem penghadaman, kisarkan epal hijau dengan saleri dan minum setiap pagi sebelum sarapan. Amalan ini dapat membersihkan saluran usus serta membuang toksid dengan pantas menerusi sistem pencernaan. Zat masam epal hijau sememangnya merupakan pembersih tubuh yang sangat baik.

11. Untuk kesegaran kulit wajah pula, potong epal hijau dan rendamkan seketika dalam air batu selama 5 minit. Kemudian letakkan hirisan epal hijau tersebut di atas muka dan biarkan selama 15 minit. Pasti anda dapat rasakan kesegarannya dan jika diamalkan selalu boleh melicinkan kulit muka.

Sumber:
http://www.mysantaicafe.blogspot.com
http://www.callrid.com
http://www.anakbonda.blogspot.com

0 comments:

KEINDAHAN MALAYSIA

KEINDAHAN MALAYSIA

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP